
Na místě nádraží Nordwestbahnhof má do roku 2036 vzniknout městská čtvrť, kde se budou v docházkové vzdálenosti nacházet dostupné bydlení, pracovní příležitosti, občanská vybavenost a ekologicky udržitelná řešení.
Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.
Máte účet? Přihlaste se

V době monarchie bylo nádraží důležitým logistickým bodem. Časy se ale změnily – vídeňská radnice společně s železničním dopravcem ÖBB představila plány na přeměnu této poslední velké rozvojové oblasti uvnitř města o rozloze 44 hektarů. Nová čtvrť propojí 20. městský obvod Brigittenau, který dosud dělilo právě staré nádraží. S výstavbou by se mělo začít za tři roky. Cílem je vytvořit ekologicky udržitelnou čtvrť se vším, co lidé k životu potřebují. Autoři projektu počítají s vytvořením bytových domů i nových pracovních míst, s velkorysými zelenými plochami, kvalitní infrastrukturou, vzdělávacími institucemi i prostorem pro volnočasové aktivity. Čtvrť tak odpovídá vídeňské strategii zaměřené na budování lokálních center krátkých vzdáleností. Má tu vzniknout 6500 bytů, až 60 % z nich bude spadat do kategorie městem podporovaného bydlení. Okolo 4700 lidí pak může ve čtvrti také pracovat.
Urbanisté sází na výstavbu směrem vzhůru, díky tomu vznikne prostor pro „zelené centrum“ o rozloze deseti hektarů. Park s promenádou naváže na zeleň v blízké čtvrti Nordbahnviertel, vznikne tak zelený koridor sahající až k Dunaji. Počítá se také s vytvořením vodních ploch, které přispějí ke zlepšení mikroklimatu.
Dalším principem udržitelné výstavby bude zachování původních staveb a budov tam, kde je to možné. Město tak do plánů začlenilo dvě cihlové haly a železniční mosty. Historii oblasti připomene bývalá trať Nordwestbahn, která se po vzoru High Line v New Yorku promění v nadzemní park pro pěší a cyklisty. Důležitou roli hraje dobré dopravní spojení veřejnými prostředky, husté pěší propojení čtvrti s okolím a docházková vzdálenost k veřejným službám. Město počítá se zavedením nové tramvajové linky, výrazně omezí průjezd motorových vozidel. Školáci a studenti by měli mít blízko do vzdělávacích institucí – už v roce 2028 se v novém kampusu bude učit až 1600 dětí.





