Zajímavé stavby

Rozsáhlá sanace podkrušnohorské trati

Společnost Chládek & Tintěra zvítězila v prvním ročníku soutěže Železniční stavba roku v kategorii Rekonstrukce a opravy železničních tratí se stavbou Sanace nestabilních náspů zemního tělesa v úseku Hájek–Dalovice. Sanace nestabilního náspového tělesa zajistila jeho stabilitu včetně navazujícího tělesa po sanaci sesuvu, a tedy i vysoký stupeň bezpečnosti provozu na tomto úseku železnice.

Soutěž Železniční stavba roku je unikátní akcí moderního formátu. Novým způsobem pohlíží na soutěžení, ocenění a vyhlášení nejlepších železničních staveb, jejichž zadavatelem a investorem je Správa železnic. Premiérový ročník akce se uskutečnil v závěru loňského roku, ocenění zástupců zhotovitele vítězných staveb proběhlo v lednu 2021. V několika kategoriích, například Železniční mosty a tunely, Rekonstrukce a opravy výpravních budov, Modernizace železničních stanic a uzlů, byly oceněny železniční stavby realizované na páteřní síti a koridorech i na regionálních a lokálních tratích. Sanace nestabilních náspů zemního tělesa v úseku Hájek–Dalovice zvítězila v kategorii Rekonstrukce a opravy železničních tratí.

Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.

Máte účet? Přihlaste se.

Sanace nestabilního náspového tělesa zajistila jeho stabilitu jako celku, včetně navazujícího tělesa po sanaci sesuvu. Byla tím také zajištěna dlouhodobá životnost této části trati.

Nestabilní násep u Dalovic

Násep začal vykazovat známky rozsáhlého poklesu v dubnu 2018. V polovině května loňského roku byly zahájeny zemní práce, které si na dvoukolejné trati z Chomutova do Chebu vyžádaly výluku. Násep v místě opravy dosahoval výšky až 18 metrů, v některých místech ho bylo nezbytné odtěžit až k patě svahu. Sanoval se přibližně kilometrový úsek trati, a to od zhlaví stanice v Dalovicích směrem ke stanici Hájek. Celkově bylo potřeba odtěžit a posléze opět doplnit přes sto tisíc metrů krychlových materiálu. Stavba byla dokončena v prosinci 2020.

Důležitým stavebním objektem byla také rekonstrukce mostu přes místní komunikaci a Vitický potok. S tím byla spojená náhrada ocelových nosných konstrukcí asi 18 metrů nad terénem. Na samotné trati mezi Hájkem a Dalovicemi pak také začaly práce na trakčním vedení, které spočívaly zejména v montáži části trakčních podpěr. Dále stavbaři pokládali kabelové trasy a montovali železniční svršek – v ose od stanice Dalovice se pokládalo 50 metrů kolejí.

Sesuv u Chomutova

U Chomutova byl na 150 metrů dlouhém úseku detekován další sesuv. Práce na odtěžení tamního svahu s jedním propustkem byly zahájeny na konci srpna 2020. Propustek je dlouhý 44 metrů, tvoří ho dvojice patkových trub. V polovině listopadu bylo zahájeno budování tělesa náspu ze štěrkodrti s výztužnými geomřížemi. Přes čtyřicet metrů dlouhé patkové trouby jsou seskládané z 80 kusů prefabrikátů.

Zkušební provoz

Provoz na podkrušnohorské trati byl obnoven už začátkem dubna v obou kolejích ve zkušebním provozu s omezenou rychlostí na 50 km/hod. Podle plánů měla být trať zprovozněna během května, přívětivé počasí ale stavbařům umožnilo dokončit bezstykovou kolej ve všech opravovaných úsecích u Dalovic. Zkušební provoz potrvá do října letošního roku.

Po spuštění trati do zkušebního provozu se ještě dokončovaly úpravy drážního tělesa na sesuvu v km 178,850– 179,000. Na sesuvu blíže k Dalovicím (km 181,100–182,200), který byl kolejově dokončen v listopadu loňského roku, stavbaři v polovině května provedli napojení odvodnění pod mostem do vodoteče a opravili komunikaci pod mostem. Společnost STRIX Chomutov, která se na stavbě podílela, pak opravila přístupové komunikace, poškozené v průběhu stavby těžkou dopravou.

Náspy drážního tělesa dosahují až 18, resp. 10 metrů, proto jsou monitorovány pomocí čidel umístěných na svazích. Společnost H-PRO GEO navíc pravidelně měří geometrickou polohu koleje. V případě zjištěného poklesu koleje bude neprodleně provedeno podbití.

Po skončení a vyhodnocení zkušebního provozu bude zaveden provoz normální traťovou rychlostí. Po několika letech se tak odstraní omezení rychlosti v úseku vytížené trati Chomutov–Cheb.

Ačkoliv jsou dvě nejvíce problematická místa v úseku mezi Hájkem a Dalovicemi opravená, má Správa železnic vytipovány další lokality, které je třeba v nejbližších letech opravit.

Sanace nestabilních náspů zemního tělesa v úseku Hájek – Dalovice
Dodavatelé stavby:
společnost Chládek & Tintěra, a.s., STRIX Chomutov, a.s., H-PRO GEO s.r.o.

Sanace nestabilních náspů zemního tělesa v úseku Hájek–Dalovice byla nominována na stavbu Karlovarského kraje v kategorii Realizovaná stavba 2021.

-red-

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*