Technologie

Mikrovlny pro preventivní a trvalé opravy vozovek

Ministerstvo dopravy ČR na jaře udělilo formou tzv. Technického předpisu oficiální oprávnění mikrovlnné technologii pro preventivní opravy poruch na asfaltových vozovkách. Na preventivní opravy touto metodou má patent česká společnost FUTTEC, která již v tuzemsku opravila více než 1000 výtluků. Již vyrobili „mikrovlnné cestáře“: stroje, které umožní, aby se finančně efektivní, rychlé, ekologické a trvalé preventivní opravy vozovek staly v České republice běžné. Díky tomu řidiči už nebudou muset stát v dlouhých frontách, jako tomu často bývá při opravách tradičními technologiemi. FUTTEC má zároveň v plánu s touto inovativní technologií expandovat i na zahraniční trhy.

Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.

Máte účet? Přihlaste se

Ministerstvo dopravy ČR vydalo nové Technické podmínky stanovující mikrovlnnou metodu jako uznaný postup údržby silnic. Pro společnost FUTTEC s její patentovanou technologií unikátního mikrovlnného systému preventivní údržby asfaltových vozovek to znamená významný milník. Celoroční oprava výtluků technologií mikrovlnného ohřevu, při níž nevznikají žádné spáry, přispívá k dlouhodobé a preventivní údržbě asfaltových povrchů. A v tuzemsku se již na mnoha místech osvědčila: FUTTEC eviduje více než 1000 výtluků které opravila na objednávku mj. pro Technickou správu komunikací hl. m. Prahy nebo pro Ředitelství silnic a dálnic ČR. V současnosti proto vyvíjí inovativní systém založený na automatizaci a digitalizaci pro ještě efektivnější plánovaní oprav na tuzemských komunikacích.

OPOUŠTĚNÍ STEREOTYPŮ

„Vydané oficiální oprávnění pro preventivní opravy vozovek mikrovlnnou technologii od Ministerstva dopravy ČR je pro nás důkazem toho, že se pomalu daří měnit stereotypní přístup, který dosud převládal při rozhodování o údržbě a opravě silnic. FUTTEC tak nyní může soutěžit na úrovni správců komunikací o větší zakázky v oblasti preventivní údržby asfaltových vozovek. To nám umožní ještě více šířit osvětu o významu rychlé a kvalitní preventivní péče o asfaltové komunikace. Pokud se totiž výtluky nezacelí brzy poté, co vzniknou, začnou se dále rozrůstat, což má za následek nevratné poškození asfaltového povrchu, vyžadující pak už radikální zásah – včetně vyfrézování celého povrchu silnice a s tím spojených rozsáhlých dopravních uzavírek. Pomocí našeho systému preventivní údržby s využitím mikrovlnné technologie lze těmto škodám účinně předejít: zajistí se tak větší plynulost a bezpečnost dopravy, omezí riziko vzniku velkých finančních ztrát a zmenší produkce CO2, emitovaného jinými metodami oprav,“ komentuje Jiří Rušikvas, zakladatel a majitel společnosti FUTTEC.

Společnost FUTTEC prosazuje revoluční systém preventivní péče o asfaltové vozovky, který by zvýšil kvalitu dopravy v České republice a snížil náklady na opravu a rekonstrukci zdejší silniční a dálniční sítě. Souběžně s tím se věnuje vývoji „mikrovlnného cestáře“ nové generace: rozvíjí v něm myšlenku digitalizace a automatizace (včetně využití tzv. „Big Data“ a umělé inteligence) pro efektivní plánování oprav na základě přesně identifikovaných potřeb správců silnic.

VYLEPŠOVÁNÍ POKRAČUJE

„Vývoj každé přelomové technologie musí umět akcentovat společenskou poptávku a moderní trendy. Na růst poptávky jsme proto zareagovali realizací dvou novinek, které jsme již představili: vylepšenou verzí mikrovlnného zařízení FT3 (s pracovním názvem FT3+) a samostatnou mikrovlnnou pecí, která je určená pro širší využití i na zanedbanějších silnicích II. a III. třídy, na nichž často bývají výtluky opravdu velkých rozměrů. Věříme, že to přispěje k zefektivnění preventivní péče o české komunikace a povede také k naší expanzi na zahraniční trhy,“ dodává Jiří Rušikvas.

TECHNOLOGIE FUTTEC

Mikrovlnná technologie FUTTEC je určená především k opravě lokálních poruch obrusné vrstvy netuhých vozovek v rámci jejich běžné preventivní údržby. Jedná se o technologii opravy, kdy je teplá asfaltová směs doplněna do místa poruchy a následně zhutněna s tím, že hrana poruchy je homogenně a šetrně prohřáta mikrovlnným ohřevem v celé výšce porušené vrstvy. Definování hrany výtluku probíhá pomocí vlastního patentovaného systému FUTTEC, který koncentruje energii na požadované místo.

Principem technologie FUTTEC je využití mikrovlnného záření s frekvencí 2450 MHz, které dokáže šetrně a kontrolovaně ohřát směs asfaltu a kameniva, z níž je tvořena vozovka, na technologickou teplotu (120 až 160 °C), kdy asfaltové pojivo na hranici neporušené vozovky a poruchy změkne, ale nedegraduje. Následně se do poruchy přidá přesně nadávkovaná nová asfaltová směs, ohřátá rovněž pomocí mikrovln, a vše se zhutní. Při hutnění (a zarovnávání s okolím místa poruchy) se nová směs přirozeně prolne s původní vozovkou a trvale uzavře poruchu bez vzniku spáry, do které by mohla následně vnikat voda a spáru dále narušovat (především svým zamrznutím a následným táním). Provoz na opravovaném místě je možné obnovit prakticky okamžitě – po poklesu teploty daného místa pod 60 °C.

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*