Technologie

Čtvrtina evropských školek je ze dřeva. V Čechách je zatím počítáme na prstech

MŠ Buková: Konstrukčně vyhrál monolitický železobetonový skelet, ale dřevo si svou hlavní roli v interiéru ustálo. Celý interiér je obložený smrkovou biodeskou a dřevěnými akustickými panely NOVATOP. Foto: Auböck s.r.o.

Dřevěné školky se díky vývoji inovativních stavebních technologií a kreativitě architektů stávají globálním trendem výstavby. Jejich přínos není jenom ekologický a ekonomický, ale především zdravotní. V České republice může k tomuto vývoji přispět aktuální dotace ve výši tři miliardy korun z Modernizačního fondu, která podporuje výstavbu energeticky úsporných mateřských, základních a středních škol.

Česká republika sice není velmocí dřevostaveb, ale zájem o ně dlouhodobě roste i ve veřejném sektoru. Staví se školky a školy, domovy pro seniory, ale i stavby určené pro komunitní služby, environmentální vzdělávání, kulturní akce nebo další občanskou vybavenost.  Investory jsou především obce či města, která volí dřevostavby pro jejich ekonomický, ekologický i vysoce efektivní a rychlý způsob výstavby, protože často potřebují reagovat operativně na aktuální stav a kapacity školských zařízení.

„Sledujeme už pár let, že stavby ze dřeva postupně od rodinných domů směřují i do veřejného sektoru. Bavíme se samozřejmě nejen o novostavbách, ale i nástavbách, přístavbách a rekonstrukcích. Naše dřevěné panely na principu CLT, které vyrábíme v České republice pod značkou NOVATOP, je možné vidět například v mateřských školách Všetaty, Buková nebo ve školních třídách v Praze Nučicích a Čakovicích, ale i v Komunitním centru Mnichovo Hradiště, Environmentálním vzdělávacím centru Natura park v Pardubicích a celé řadě dalších staveb občanské vybavenosti v různých koutech republiky,“ popisuje aktuální situaci Jiří Oslizlo, předseda představenstva společnosti vyrábějící NOVATOP, a doplňuje: „V zahraničí máme tu čest spolupracovat na inovativních projektech už dlouho a tyto zkušenosti přinášíme i do České republiky. Věřím, že dřevěné školy jsou jasnou budoucností. Jsou totiž nejen ekologicky šetrnou volbou, ale také umožňují rychle a efektivně reagovat na aktuální situaci. A v neposlední řadě je potřeba zdůraznit, že vytváří přívětivou atmosféru pro děti. Dřevěné povrchy v interiéru, stejně jako samotný les, působí uklidňujícím způsobem. Bonusem je charakteristická vůně dřeva, kterou postřehne každý nově příchozí.“

Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.

Máte účet? Přihlaste se

MŠ Všetaty – Přívory: Pohledové dřevo v interiéru je přiznané ve většině místností a děti si na něj mohou kdykoli sáhnout. Dřevěné jsou i akustické panely na stropech, které zpříjemňují prostorou akustiku v hernách. Foto: Lina Németh

ČTVRTINA EVROPSKÝCH ŠKOLEK JE ZE DŘEVA

Podle statistik Světového dřevařského svazu (World Timber Council) bylo v roce 2022 v Evropě postaveno přes 2 500 dřevěných školek. Tento počet stále roste. V Evropě tvoří dřevěné školky více než 25 % všech nově postavených školských zařízení. Nejvyšší zastoupení mají ve Švédsku, Norsku a Finsku. V Norsku je dokonce více než 70 % školek postaveno z dřeva.

„Dnes evidujeme v České republice okolo 20 dřevěných škol. Jde především o mateřské školy jako Dřevěnka v Praze, Květová v Brně, Hýskov v Ostravě anebo školka na Svatém Kopečku u Olomouce,“ popisuje stav Lenka Trandová, ředitelka z ADMD (Asociace dodavatelů montovaných domů). „Aktuálně naši členové připravují další projekty po celé České republice, a to nejen pro vzdělávání, ale i pro volný čas. K naší práci zároveň patří osvěta, proto každý rok organizujeme konference v oblasti udržitelné výstavby zaměřené na starosty a zástupce jednotlivých samospráv. Hlavními tématy jsou výhody výstavby veřejných budov ze dřeva, a především zkušenosti z realizovaných staveb v ČR i zahraničí, ale i aktuální možnosti dotačních titulů a financování těchto staveb,“ dodává Lenka Trandová.

TŘI MILIARDY PRO NOVÉ ŠKOLY                                                   

České základní školy po dřevě sahají při nástavbách a přístavbách a při rekonstrukcích především tělocvičen a sportovních hal. Tuhle opatrnost by mohl prolomit plánovaný vizionářský projekt základní školy v Říčanech, jejíž celá nadzemní část je navržena ze dřeva a stane se ukázkovým příkladem zodpovědného přístupu k novým stavbám, a v tuto chvíli pravděpodobně největší dřevostavbou v Česku. Důvodem této volby byla vedle udržitelnosti časová úspora při výstavbě. Motivací pro další města a obce by mohlo být i využití dotací. Aktuálně Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci se Státním fondem životního prostředí ČR vyčlenilo tři miliardy korun z Modernizačního fondu na podporu výstavby energeticky úsporných mateřských, základních a středních škol a výše dotace může dosáhnout až 70 % nákladů. Výzva potrvá od poloviny října do konce listopadu 2023.

„Spojit energetické úspory a dřevo vnímám jako významný krok k opravdu udržitelnému stavění, které se, doufám, brzy stane naprostým standardem i u nás. Pro mě osobně totiž stavění ze dřeva není nutný kompromis, ale prestiž a společenská odpovědnost, způsob, jak zabezpečit kvalitu života i pro budoucí generace,“ uzavírá Jiří Oslizlo.

ZDRAVOTNÍ PŘÍNOSY PRO DĚTI

Díky času, které děti tráví uvnitř budov, se v plné nahotě projevuje tzv. syndrom nemocných budov, který způsobuje jak zdravotní, tak psychické potíže, které mohou přerůst až v chronické zdravotní problémy. Je prokázáno, že pobyt v přírodě příznivě ovlivňuje lidský organismus a podle dostupných studií v ní trávíme bohužel pouze 6 % času denně. Podle těchto dat lidské tělo vykazuje lepší výsledky ve chvíli, kdy je kontakt s přírodou zajištěn i “zprostředkovaně”. Zároveň studie provedené Světovou zdravotnickou organizací (WHO) ukazují, že děti v dřevěných školkách mají méně respiračních problémů a alergií ve srovnání s těmi, které navštěvují zděné školy. Proto se doporučuje do všech interiérů zařazovat co nejvíce přírodních materiálů, květin a viditelně dřevěných povrchů. Důležité je si uvědomit, že zdravé vnitřní prostředí, a to nejen u staveb ze dřeva, je výsledkem kombinace více faktorů. Velkou část z nich lze měřit a predikovat už ve fázi projektu a dosáhnout tak optimálního výsledku. Architekt Pavel Horák (Prodesi/Domesi), stojící za návrhem několika dřevěných škol a školek, potvrzuje, že jsou to stavby nejen ekologické a estetické, ale mají také významný zdravotní přínos pro děti. 

V rámci práce na naší dřevěné školce, kterou jsme postavili v roce 2019 ve Všetatech-Přívorech, se povedla skvělá věc – s námi architekty na projektu spolupracovali i pedagogové. Díky tomu vznikla školka, která je nejen architektonicky hodnotná, ale má i kvalitní vnitřní prostředí, které spoluvytvářeli ti, kteří ho využívají nejvíce. Dle informací, které dnes ze školky máme, jsou zde děti velmi spokojené a lze říci, že jejich nemocnost je výrazně nižší než v sousední zděné školce. I takový benefit můžeme dřevu přisuzovat,“ říká architekt Pavel Horák a dodává: Jsme přesvědčeni, že právě veřejné stavby ze dřeva by měly být svou komplexní kvalitou přínosem pro obyvatele obcí a příkladem pro ostatní, jak zlepšovat prostředí na vzdělávání, práci a život. Vzdělávací zařízení ze dřeva pozitivně ovlivní vztah vyrůstající generace nejen ke dřevu, jako udržitelné a krásné variantě, ale i k samotné architektuře.“

-red-

Přidejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*