
Mít v podniku veškeré IT jako on premise řešení, nebo poslat svá data, systémy, aplikace i servis do cloudu a o nic se nestarat? Tato otázka v mnoha firmách rezonovala dlouhé roky. Některé společnosti se kroku do neznáma nebály, jiné váhaly a raději si ponechávaly IT ve vlastní režii. Odpověď přišla v roce 2020 a byla velmi stručná. Ten, kdo měl svá data dostupná, získal velkou konkurenční výhodu. Ovšem dostupnost není jedinou předností, migrace do cloudu se totiž vyplatí i v jiných ohledech.
Začněme ale popořádku. On premise řešení, tedy stav, kdy má firma svou vlastní infrastrukturu u sebe v podniku a sama si obstarává licence systémů, dalších aplikací i komplexní péči, může na první pohled vypadat lákavě. Má vše pod vlastní kontrolou, což nahrává dojmu, že taková varianta je levnější a bezpečnější. V některých případech tomu tak opravdu může být, ale většinou je tato domněnka mylná. Proč? Péče o primární i záložní infrastrukturu je totiž velmi nákladná, hardware rychle zastarávává, takže je třeba jej poměrně často obměňovat a zároveň i navyšovat kapacity datových úložišť. To samé platí o softwaru, u nějž navíc platí, že licenční politika je pro on premise řešení méně výhodná než pro ta cloudová. Pokud tedy firma neinvestuje do on premise řešení finance i čas specialistů, zvyšuje se pravděpodobnost nejen technického problému, ale i bezpečnostního incidentu, přičemž fatální pro ni mohou být oba případy. Nedostupnost dat je problém bez ohledu na příčinu.
Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.
Máte účet? Přihlaste se.
Takovou zkušenost má za sebou například společnost Kaňák, která se zabývá výrobou výsekových nástrojů. Na vlastní infrastruktuře zažila závažný bezpečnostní incident a to pro ni byl jeden z velkých impulzů, aby začala hledat řešení v podobě přechodu do cloudu. „Dalším důvodem byl fakt, že naše on premise řešení už bylo zastaralé a hojně vyžadovalo nové licence. Když jsme si porovnali pořizovací náklady, vycházela obě řešení podobně. Viděli jsme ty výhody, které s sebou cloud nese, a nakonec se pro něj rozhodli,” říká Radek Němeček, IT specialista z firmy Kaňák.
Šaty dělají člověka a poskytovatel dělá cloud
A právě výběru poskytovatele cloudových služeb je třeba dát velkou péči, protože tak jako se vším, i mezi nimi jsou výrazné cenové, technické i kvalitativní rozdíly. Někteří poskytovatelé například nemají svá datacentra v České republice, což může vést až ke kolizi s legislativními požadavky na zacházení s určitým typem dat. A i když si nakonec firma poskytovatele vybere a svěří se mu do rukou, nemusí se její představy o fungování cloudu i poskytované péči shodovat s realitou. „Ano, i s tímto máme bohužel své zkušenosti. Zmigrovali jsme do cloudu, ale náš poskytovatel nesplnil to, co slíbil a náklady byly nakonec ještě vyšší než upgrade našeho původního řešení. Potýkali jsme se s častou nedostupností, dlouhými reakčními dobami aplikací, což například hodně zdržovalo naše konstruktéry. Celá infrastruktura byla nestabilní, komunikace s poskytovatelem dost vázla a náprava taktéž,” pokračuje Radek Němeček s tím, že postupem času se ve firmě stala z cloudu noční můra.
„I tak jsme si ale byli vědomi jeho výhod a přemýšleli, jak z toho ven a jak to to udělat lépe.”
Nakonec padla volba na společnost Algotech, která ale v podstatě musela infrastrukturu navrhnout znovu tak, aby byl její chod bezproblémový. Tím, že už v Kaňáku měli s cloudem zkušenosti, mohli jej lépe uchopit a dát si pozor na věci, které předtím nefungovaly dle jejich představ. I proto bylo třeba upravit některé aplikace, aby se konstruktérům práce v cloudu konečně správně zrychlila. „Když jsme do cloudu přecházeli, jedním z těch očekávání byla právě rychlost. Doufali jsme, že aplikace budou pracovat rychleji než na naší původní on premise infrastruktuře. Ale to se nestalo, i základní operace typu přihlášení do systému trvaly desítky vteřin,” vzpomíná Radek Němeček a dodává, že právě na tento aspekt se novým poskytovatelem hodně zaměřovali. Ten proto před samotnou migrací vytvořil testovací prostředí, na němž probíhaly jak základní zkoušky, tak i zkoušky s vytěžováním serverů.
Následně pak proběhl samotný přechod od původního cloudového poskytovatele. „Zajímavostí je to, že jejich systémy jsou poměrně specifické a mají určité modely licencování. Museli jsme tedy komunikovat i s výrobci aplikací a s nimi dotvořit infrastrukturu tak, aby bylo vše licenčně správně uchopené. Dokonce jsme byli úplně první, komu se podařilo aplikaci CAD Impact přenést a bezproblémově zprovoznit v cloudu,“ říká Lukáš Pirkl, vedoucí obchodního týmu Algotech.
Dostupnost, škálovatelnost a úspora nákladů
I když migrace k Algotechu nebyla variantou on premise – cloud, protože společnost Kaňák již data v „oblacích“ měla předtím, teprve nyní měla možnost poznat všechny výhody, které cloudové řešení přináší. Díky škálovatelnosti i pružné reakci poskytovatele mohl najednou prakticky online pracovat s kapacitou úložišť, může ji navyšovat či naopak snižovat dle aktuálních potřeb, což je zrovna v případě průmyslové firmy s velkým množstvím výkresů a projektové dokumentace velmi důležité.
A v neposlední řadě má svá data dostupná odkudkoliv, což se právě s příchodem pandemie a vládních opatření ukázalo jako nesmírně důležité. „Doba covidu ukázala, že být v cloudu je to nejlepší, co nás mohlo potkat. Nebyli jsme postavení před složité plánování logistiky zaměstnanců, nemuseli jsme řešit, jaká opatření v kanceláři budeme muset zavést, abychom tam vůbec mohli být. Díky cloudu jsme všichni plnohodnotně pracovali z domova, protože všechno fungovalo tak, jak má. Firma tak mohla dostát svým závazkům a nezklamat zákazníky,” hodnotí přínosy cloudu Radek Němeček.
-red-





