
Na efektivní užívání budov se klade stále větší důraz, hlavně s ohledem na úspory. V této souvislosti jsou zásadní data o jejich vytíženosti. Proto roste poptávka po chytrých technologiích, které dokáží analyzovat pohyb osob, obsazenost místností, nebo tvorbu front.
Jednou z možností je využívání umělé inteligence. Ta dokáže významně pomoci těm, kteří se zajímají o své návštěvníky, zákazníky a pohyb lidí v budovách. Stačí k tomu malé chytré senzory, jež snímají a vyhodnocují pohyb osob. „Senzor za pomoci umělé inteligence rozpozná a detekuje objekty nebo osoby, vyhodnocuje jejich pohyb a počet. Umělá inteligence zastoupená tzv. neuronovou sítí, zde nahrazuje funkci lidského oka a funguje na principu strojového učení – systém naučíme učit se a všímat si toho, co je aktuálně třeba sledovat,“ popisuje chytré řešení Filip Naiser, šéf vývoje a spoluzakladatel firmy IC Systems, která senzory dodává do kancelářských budov, obchodních center, obchodů nebo do průmyslových objektů a hromadných dopravních prostředků.
Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.
Máte účet? Přihlaste se.

Chytré senzory
Růst poptávky po chytrém počítání lidí způsobila rovněž vlna COVID 19. Větším provozovnám, které musely omezovat počet zákazníků pomocí lidské pracovní síly navíc, umožnily senzory podstatnou úsporu. Nástroj určený primárně pro marketingové účely obchodů, který analyzuje pohyb zákazníků a dle daných parametrům zákazníky také segmentuje, ukázal, že možnosti jeho využití jsou daleko větší.
V oblasti retailu dokážou chytré senzory získávat v reálném čase data o návštěvnosti, zjistit u kterého zboží zákazníci zůstávají déle, nebo poznat demografické údaje zákazníků a lépe cílit reklamu. V budovách obecně pomáhá chytré počítání lidí zabraňovat shlukování osob a umožňuje lépe plánovat obsazení místnost. Zjišťuje, kde se tvoří fronty, umí je redukovat, zefektivňuje průchodnost, umožňuje lépe plánovat směny zaměstnancům v závislosti na počtu návštěvníků a v případě malé obsazenosti pomáhá uspořit na klimatizaci nebo vytápění. Stejně tak umí dohlížet na pravidelný úklid v závislosti na obsazenosti místností nebo toalet.
Oblast úklidu sama o sobě začíná být čím dál více řízena pokročilou technologií. Inteligentní úklidové roboty používá například firma ABIS, která poskytuje služby integrovaného facility managementu. „Robot obsahuje několik senzorů, vnímá okolí a je schopný zvládnout velké plochy, objíždět překážky a předcházet kolizím. Je možné jej integrovat i s výtahem a robot pak dokáže vyčistit několik pater bez lidského zásahu. Pro kontrolu práce je využíván report o čištění, do kterého lze nahlížet přes aplikaci. Robot také dokáže zasílat SMS nebo emaily o výstrahách a činnosti. Zařízení je vymyšleno tak, aby se chovalo ekologicky. Díky filtraci dokáže uspořit až 70 % vody oproti běžnému vytírání. Když to vezmeme průměrně, tak na velkých plochách je možné uspořit až 3500 litrů měsíčně,“ vysvětluje Libor Svoboda, provozní ředitel společnosti ABIS.
Z budov až do tramvají
Spektrum využití chytrých senzorů na počítání a analýzu pohybu lidí se ale stále rozšiřuje. Tato řešení umí kromě budov pomáhat i v hromadné dopravě. „Snadno pomohou zjistit v jakých částech trasy dochází k přeplnění autobusu nebo tramvaje, v jakých časech se zamyslet nad posílením spoje a celkově tak pomoci ke komfortu dopravy ve městech,“ doplňuje Naiser z IC Systems. Ten v oboru svého bádání a podnikání zaznamenal úspěch už jako student střední školy, když rozjel vlastní projekt Eye-Controlled Cursor (software pro ovládání počítače pouze očima), za který získal zlatou medaili v soutěži I-SWEEEP v Houstonu v roce 2010 a stříbrnou medaili v Intel ISEF v Los Angeles v roce 2011. Jeho firma IC Systems svá chytrá řešení dodává do obchodních center, kanceláří i průmyslových podniků. Aktuálně je instaluje například od osmdesáti prodejen pro domácí mazlíčky.
-jik-





