
O desítky procent levnější, přitom stejně kvalitní a v podstatě ekologické. Takové jsou výhody využití alternativních materiálů ve stavebnictví (SAM). Jejich dodávkám se již přes 20 let věnuje společnost SILO Transport, která na evropský trh dodala již 6 milionů tun SAM, především produktů spalování v energetice. V poslední době čím dál více také na stavbu českých dálnic.
Při spalování uhlí v elektrárnách vznikají jako vedlejší produkty i SAM. Jde například o strusku, energosádrovec či granulační a fluidní popílky. Dříve opomíjené materiály mají obrovský potenciál proměnit stavební průmysl. Jsou totiž alternativou k písku, kamenivu, vápenci či sádrovci, které jsou stále vzácnější a tím i dražší. Za posledních 35 let se totiž v ČR neotevřel žádný nový lom nebo štěrkovna, staré dříve nebo později skončí. Stavební ambice České republiky do roku 2030 jsou přitom jen v oblasti stavby dálnic velké.
Chcete číst dále?
Zaregistrujte se zcela zdarma a získejte přístup ke všem článkům.
Máte účet? Přihlaste se

“Využití našich certifikovaných materiálů v procesu výroby dalších stavebních hmot je ukázkovým případem nejenom udržitelnosti, ale také cirkulární ekonomiky,“ uvádí obchodní ředitel SILO Transport Tomáš Bartoška.
Používání SAM má přitom dlouhou historii, koneckonců sopečný popel používali ve svých stavbách už staří Římané. Elektrárenské popílky se jako přísady do betonu začaly v USA využívat už na začátku 30. let 20.století. Například hráz přehrady Hungry Horse Dam v roce 1948 vyplnilo už 120 000 tun popílku. Ve Velké Británii zase už v 50. letech využili popílky při výstavbě násypových těles pozemních komunikací.
Dnes je využití těchto materiálů mnohem širší. Popílek slouží nejen jako přísada do betonu, ale i při výrobě cementu. Energosádrovec se zase používá při výrobě sádrokartonu. A dodávání popílků do násypových těles silnic a dálnic je dnes především v Německu a České republice relativně běžnou věcí. Po dálnicích postavených s využitím popílků jezdí řidiči například po částech D1, D7, D6, D11 a D49, aktuálně se používají při stavbě D3.
„Podle analýzy zdrojů přírodních stavebních materiálů, především písku a kameniva, kterou jsme v ŘSD provedli, za pár let bez SAM už nic nepostavíme. Jsou materiály, které už u nás nejsou a musíme to řešit dovozem,“ uvedl Jiří Hlavatý, ředitel úseku kontroly a kvality Ředitelství silnic a dálnic. Zkušenosti ŘSD podle jeho slov ukazují, že správné použití SAM může zkrátit čas stavby i snížit cenu, ale dokonce i zvýšit její kvalitu a životnost.
PROČ POUŽÍVAT VEDLEJŠÍ ENERGETICKÉ PRODUKTY
Důvodů pro použití SAM je celá řada. Jako produkt cirkulární ekonomiky snižuje uhlíkovou stopu a šetří přírodní zdroje a jsou široce dostupné – jak už bylo uvedeno, přírodní písek a kamenivo jsou čím dál vzácnější.
„Při použití jedné tuny popílku v betonu nebo cementu, můžeme snížit emise CO2 až o 800 kilogramů,” doplňuje Tomáš Bartoška.
Také jejich fyzikálně-mechanické vlastnosti jsou ideální pro řešení řady inženýrských problémů, např. vylehčení násypu na málo únosných zeminách, urychlení konsolidace, a tedy i doby výstavby apod. V neposlední řadě je nutno zmínit cenu. Především při použití popílků jako pojiva je jejich cena mnohonásobně nižší než u klasických pojiv (vápno, cement) při dosažení srovnatelných výsledků po úpravě. Použití alternativních certifikovaných výrobků navíc může ušetřit až 40 % nákladů na stavbu.
Jak ale stavebníci upozorňují, cirkulární ekonomika z alternativních zdrojů bohužel v České republice není nijak podporována. „Na rozdíl od zahraničí, kde používání alternativních materiálů sebou přináší daňové úlevy pro stavebníka,” dodává odborník na SAM František Kresta z firmy SG Geotechnika.
-jik-





